Directieve communicatiestijl

Directief of dominant?

Betekenis directieve communicatiestijl en de dominante communicatiestijl:

Directieve communicatiestijl:

  • Gericht op duidelijke instructies en richtlijnen.
  • De spreker is meestal meer op de inhoud gefocust dan op de relatie.
  • Communicatie is vaak doelgericht en efficiënt.
  • Voorbeelden zijn een leidinggevende die instructies geeft.

Dominante communicatiestijl:

  • Heeft vaak een autoritaire toon en is gericht op controle.
  • De spreker kan de neiging hebben om te overheersen in gesprekken.
  • Dit kan leiden tot een gebrek aan ruimte voor andere meningen of bijdragen.
  • Voorbeelden zijn een persoon die voortdurend het woord neemt en anderen onderbreekt.

Kortom, de directieve stijl is meer gericht op inhoud en het geven van heldere aanwijzingen (kort en bondig), terwijl de dominante stijl zelf graag aan het woord is en drammerig over kan komen.

Voor- en nadelen van een directieve communicatiestijl

Directieve communicatiestijl

Voordelen van een directe communicatiestijl kunnen zijn:

  • Beslissingen en acties kunnen snel worden genomen.
  • Duidelijke richtlijnen voor taken en verantwoordelijkheden, wat helpt bij het organiseren van werk.
  • Het kan teams helpen om gefocust te blijven op specifieke doelen en resultaten.

Nadelen van directe communicatie kunnen zijn:

  • Weinig ruimte voor input wat kan leiden tot minder betrokkenheid van medewerkers.
  • Teamleden kunnen zich verzetten tegen autoriteit of zich minder gemotiveerd voelen.
  • Als de instructies niet goed worden opgevolgd of begrepen, kan dat leiden tot fouten.

Implementeren van een directieve communicatiestijl

Directieve communicatiestijl

Waarom zou je een directieve communicatiestijl implementeren? We merken soms dat ondernemers of medewerkers veel overleggen en vergaderen en dit ook wel door kan slaan in een ‘vergadercultuur.’ Om dan terug te gaan naar basis kan het in sommige situaties helpend zijn om directe communicatie toe te passen. Dit is in situaties waar heldere richtlijnen essentieel zijn, zoals in crisismanagement of bij splitsing van verantwoordelijkheden om verwarring te voorkomen. Daarnaast kan in situaties met veel onzekerheid of stress een directieve aanpak helpen om rust en controle te bieden. Derde reden is dat bij het opleiden van nieuwe medewerkers of studenten duidelijke instructies belangrijk zijn om kennis effectief over te brengen.

Aan de slag met organisatie-inrichting voor jouw bedrijf?

Directieve communicatiestijl

Métier denkt graag met je mee om je doelen te behalen én tegelijkertijd je medewerkers niet uit het oog te verliezen. We helpen je om hier sturing aan te geven binnen jouw bedrijf. Dit doen we door begeleiding bij bedrijven, onze tools 7Life, Samenwerking Inzicht en nemen hierin onze branchekennis van het technisch MKB mee.

Contact

Neem de volgende stap: Ontdek wat Métier voor jou kan betekenen

Métier helpt je graag bij het maken van een plan om de gewenste stappen te zetten en begeleiden je bij zowel de organisatie-inrichting als effectief samenwerken. We helpen je graag met een vrijblijvend kennismakingsgesprek om je de mogelijkheden te laten zien.

Neem contact op via het Contactformulier

Onze adviseurs

Melissa Brinkhof of Ingobert Veen helpt u graag met de inrichting van uw bedrijf! Bel ons: 038- 452 88 33

arrow-right arrow-down arrow-left chevron-down close menu search2 social-twitter social-linkedin mail instagram phone-call social-facebook map-pin grid clock earth award briefcase book-open sun euro user pie-chart home map venus-mars coffee clipboard cloud-drizzle trending-up heart users eye