beschouwende communicatiestijl
Voor- en nadelen van een beschouwende communicatiestijl
Er wordt veel aandacht besteed aan het luisteren naar anderen, zodat alle meningen en ideeën kunnen worden gehoord. Het zorgt dat je kan reflecteren in situaties. De communicatie is vaak neutraal en vrij van emotionele of subjectieve beoordelingen. Houdt er wel rekening mee dat een te neutrale benadering soms als koud of afstandelijk kan worden ervaren. In een beschouwende communicatiestijl worden vragen gesteld om dieper inzicht te krijgen in de gedachten en gevoelens van de anderen. Hierbij worden diverse standpunten erkend en gewaardeerd.
Voorbeeld van een beschouwende communicatiestijl
beschouwende communicatiestijl
Stel dat er in een team een discussie is over een nieuwe marketingstrategie. Een persoon met een beschouwende communicatiestijl kan zeggen: “Laten we eens bekijken hoe de verschillende strategieën de afgelopen jaren hebben gepresteerd. Wat waren de belangrijkste factoren in hun succes of falen? Welke lessen kunnen we daaruit trekken voor onze huidige situatie?”
beschouwende communicatiestijl
Stel dat er in een team een discussie is over een nieuwe marketingstrategie. Een persoon met een beschouwende communicatiestijl kan zeggen: “Laten we eens bekijken hoe de verschillende strategieën de afgelopen jaren hebben gepresteerd. Wat waren de belangrijkste factoren in hun succes of falen? Welke lessen kunnen we daaruit trekken voor onze huidige situatie?”
Implementeren van een beschouwende communicatiestijl
beschouwende communicatiestijl
Het implementeren van een beschouwende communicatiestijl begint bij LSD: Luisteren, samenvatten, doorvragen. Als je je bewust bent als ondernemer van je eigen communicatie, kun je het daarna verder implementeren in de organisatie. Vaak hebben mensen de neiging direct te reageren als de ander iets zegt. Als je in staat bent even te wachten, oprecht te luisteren en vooral vragen te stellen wordt dit steeds meer ‘normaal.’
beschouwende communicatiestijl
Het implementeren van een beschouwende communicatiestijl begint bij LSD: Luisteren, samenvatten, doorvragen. Als je je bewust bent als ondernemer van je eigen communicatie, kun je het daarna verder implementeren in de organisatie. Vaak hebben mensen de neiging direct te reageren als de ander iets zegt. Als je in staat bent even te wachten, oprecht te luisteren en vooral vragen te stellen wordt dit steeds meer ‘normaal.’
Wil jij de beschouwende communicatiestijl leren?
beschouwende communicatiestijl
Métier werkt graag met jou samen. Met onze jarenlange ervaring in familiebedrijven begrijpen wij dat het niet altijd makkelijk is om vaste patronen te doorbreken.
beschouwende communicatiestijl
Métier werkt graag met jou samen. Met onze jarenlange ervaring in familiebedrijven begrijpen wij dat het niet altijd makkelijk is om vaste patronen te doorbreken.
Contact
Aan de slag?
Métier helpt je graag om de gewenste stappen te zetten en begeleiden je bij de implementatie van een beschouwende communicatiestijl! Neem contact op via info@metier.nl zodat we elkaar binnenkort zien voor een eerste adviesgesprek!
Of laat je gegevens achter via het Contactformulier
Onze adviseurs
Melissa Brinkhof of Ingobert Veen helpt u graag met de inrichting van uw bedrijf! Bel ons: 038- 452 88 33