Samenwerken met je familie: het klinkt leuk, maar kan soms ook uitdagend zijn. Want hoe zorg je ervoor dat de familieband sterk blijft wanneer jullie een meningsverschil hebben op de werkvloer? En hoe voorkom je dat familie of vriendschappen de werkvloer negatief beïnvloeden?
Wij, adviseurs van Métier, begrijpen dat samenwerking verbeteren nodig kan zijn om een succesvol bedrijf te runnen. Met onze jarenlange expertise in familiebedrijven, nemen we je graag mee in hoe jouw bedrijf aan de slag kan gaan.
Samenwerking verbeteren begint bij het inzichtelijk hebben waar de frustraties ontstaan. Dit begint bij je eigen cirkel van invloed. Waardoor gaat de samenwerking tussen jou en de ander niet goed? Frustreer je je aan de ander omdat die juist op jou lijkt, of omdat diegene spiegelt waar jij zelf minder goed in bent? Dit zijn vragen die je eerst kunt beantwoorden in de communicatie samenwerking. Maak vervolgens duidelijke afspraken met elkaar, omarm eventuele verschillen en wees niet bang om conflicten uit te praten. Dat is beter voor het bedrijf, maar ook voor de familieband.
Communicatie samenwerking: Wil je de samenwerking verbeteren dan helpt het om te realiseren dat je als familie en verschillende generaties niet alles samen hoeft te doen. Een oprichter van het bedrijf kan hierover anders denken dan de jongere generatie. Benut iemand zijn sterke kanten zoveel mogelijk door diegene een functie en takenpakket te geven die bij hem of haar past.
Dat begint bij het omarmen van generatieverschillen. Zo kent de oudere generatie de geschiedenis van het bedrijf en de ontwikkelingen die het doorgemaakt heeft. Daarin voeg je als nieuwe generatie toe met een frisse blik en helpt het als je graag wilt leren van het verleden. De oudere generatie speelt een belangrijke rol in kennisoverdracht; stem dan wel af hoe de jongere generatie graag die informatie ontvangt, zodat je de samenwerking verbetert.
Veelal wordt in familiebedrijven teruggekeken naar ‘vroeger ging alles anders.’
Communicatie en samenwerken begint voor ons als adviseurs bij begrip voor de geschiedenis van het bedrijf en helpt je in de vertaalslag naar de jongere generatie. Métier denkt graag mee hoe je het goede kunt behouden én je leert van het verleden. Effectief communiceren en samenwerken gaat dan niet alleen goed binnen de familiebanden, maar dit vloeit voort in de volledige bedrijfscultuur.
Métier helpt jou in effectief communiceren en samenwerken door onze tools Samenwerking inZicht en 7Life. Met Samenwerking inZicht brengen we de proces- en overlegstappen in kaart, zodat juiste briefing ontstaat. Met 7Life maken we inzichtelijk welke sterke kanten mensen hebben en hoe zij elkaar aanvullen met de verschillende communicatiestijlen.
We maken graag een afspraak om u te vertellen over onze tools en hoe deze van toegevoegde waarde kunnen zijn voor uw onderneming.
We maken graag een afspraak om u te vertellen over onze tools en hoe deze van toegevoegde waarde kunnen zijn voor uw onderneming.
Wilt u meer weten? Neem dan contact met ons op via het
Of lees hier meer over onze werkwijze