Waarom zijn verbeterpunten voor je bedrijf belangrijk?
Verbeterpunten zijn belangrijk omdat stilstand ook achteruitgang kan betekenen. Verbeterpunten dragen bij om jouw bedrijf een productievere werkplek te maken. Daarnaast zorgt dit voor een betere werksfeer voor je werknemers én dus voor meer betrokkenheid, gemotiveerde collega’s en een succesvol bedrijf.
Welke 10 verbeterpunten zijn er?
10 tips van MétierWaarschijnlijk heb je al veel ideeën voor verbetering. Misschien weet je zelfs al wat het belangrijkst verbeterpunt voor jouw bedrijf is. Maar welke belangrijke verbeterpunten zijn essentieel voor elk MKB-bedrijf en wat houden ze in? En welke punten zien wij bij Métier dagelijks voorbijkomen als aandachtspunten? Onderstaand de 10 tips van Métier.
Tijdmanagement
Tijd is geld, toch?Effectief timemanagement is een cruciaal verbeterpunt voor jouw bedrijf. Het is belangrijk om dingen gedaan te krijgen en deadlines te behalen. Door verbeterde tijdbeheer, werken medewerkers efficiënter. Dit neemt dan weer stress weg en dat zorgt ervoor dat de productiviteit toeneemt. Terwijl zonder goed tijdsbeheer, medewerkers gemakkelijk overweldigd en gestrest raken. En dit heeft natuurlijk een negatief effect op de productiviteit. Door vaardigheden op het gebied van tijdbeheer te verbeteren, zorg je er dus voor dat jijzelf en medewerkers meer uit hun tijd kunnen halen. Boeiend hierbij is de vraag of jijzelf als ondernemer werkt ‘in’ je organisatie of dat je werkt ‘aan’ je organisatie.
Tijdmanagement is te verbeteren door het leren stellen van prioriteiten, gefocust taken uit te voeren zonder afleiding van andere dingen (zoals je mailbox). Daarnaast meerdere keren per week uit te zoomen van de dagelijkse praktijk om deze prioriteiten te kunnen stellen.
Leiderschap verbeteren
Hoe is jouw leiderschap?Sterk leiderschap is essentieel voor elke organisatie om succesvol te zijn; dit is het belangrijkste verbeterpunt voor je bedrijf. Als goede leidinggevende ben je in staat je team te inspireren en te leiden, en een duidelijke visie te stellen. Je bent ook in staat moeilijke beslissingen te nemen en verantwoordelijkheden te delegeren. Als goede leider geef je de juiste feedback om je teamleden te helpen zich te verbeteren. Zo betekent de leidinggevende verbeteren dus ook het verbeteren van alle medewerkers. Met enkele tips kun je vaak al groot resultaat bereiken.
Interne communicatie
Verbeteren van de communicatieDoor te zorgen voor goede overdracht tussen én binnen afdelingen, krijg je meer flow in je bedrijf. Je kan het communiceren binnen je organisatie verbeteren door regelmatige teamvergaderingen, het creëren van duidelijke en consistente communicatiekanalen en het afschaffen van onnodige werkoverleggen. Bij Métier begeleiden we dagelijks bedrijven over dergelijke vraagstukken.
Ambitie
Wat is jouw ambitie?Als je als ondernemer zelf ambitie uitstraalt, zullen je medewerkers dit ook gaan doen. Ambitie onder je medewerkers kan worden gestimuleerd door realistische, maar uitdagende doelstellingen en door mogelijkheden te bieden. Ook belangrijk is de prestaties van je medewerkers te erkennen en belonen.
Samenwerking tussen jou en je collega
Cultuur = resultaatbepalendDe cultuur binnen je bedrijf is sterk bepalend voor het teamresultaat. Als interne issues niet opgelost worden, blijven ze afleiden van de werkzaamheden. Want een verbeterde samenwerking tussen collega’s kan leiden tot beter teamwerk, en betere relaties op de werkvloer.
Flexibiliteit
uit de comfortzoneDe flexibiliteit van jezelf en werknemers kan je verbeteren door kansen te bieden om nieuwe vaardigheden te leren. Of verschillende rollen aan te nemen. Nodig jezelf en anderen uit om buiten je comfortzone te treden en nieuwe uitdagingen aan te gaan. in deze snel veranderende wereld is het belangrijk om te blijven ontwikkelen.
Vaardigheden
doorontwikkelenAls ondernemer is het van belang jezelf te blijven ontwikkelen. Om relevant en concurrerend te blijven, moet je personeel interesse hebben in nieuwe vaardigheden ontwikkelen, en oude vaardigheden bij te houden. Je kan deze gewilligheid stimuleren door middel van het aanbieden van professionele ontwikkelingsprogramma’s, zoals workshops en seminars. Of om ze te vragen online cursussen te volgen om op de hoogte te blijven van nieuwe technologieën. De verdere ontwikkelingen van je eigen vaardigheden spelen hierbij ook een grote rol.
Elkaar helpen
"Dat is niet mijn taak"Ben je vooral bezig met je eigen werkzaamheden? Of spar je geregeld met medewerkers, zodat zij hun kennis en ideeën kunnen toevoegen? Door elkaar kennis te bevragen, help je niet alleen elkaar, je zorgt ook voor autonomie van medewerkers. Als je zelf met alle ideeën komt of het op jouw manier moet, worden medewerkers niet gestimuleerd om zelf na te denken. En zullen ze je minder helpen bij het halen van je doelen.
Doelstelling
de neuzen dezelfde kant op krijgenHet formuleren en nastreven van een doelstelling is essentieel. Niet alleen omdat je resultaat wilt bereiken, maar ook om ‘de neuzen dezelfde kant op te krijgen’. En voor een medewerker om te begrijpen wat het nut en doel is van de werkzaamheden die hij doet. Als je weet waaraan je bijdraagt -in het grotere geheel-, kun je je er beter voor inzetten, toch? Zo werkt dat voor een medewerker ook, is onze ervaring. Zorg dat je bedrijfsdoelstelling SMART geformuleerd is: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden.
Besteed niet teveel aandacht aan details
Zie ook de hoofdlijnenAls startende ondernemer ben je nog veel werkzaam in het bedrijf. Echter als je bedrijf verder opgebouwd is, is het belangrijk om je te focussen op de hoofdlijnen. Vaak zien we dat een ondernemer het lastig vind om taken los te laten, waardoor hij onbewust gaat controleren en micro managen. Of misschien merk je wel dat je dit doet, alleen weet je niet goed hoe je je kunt focussen op de hoofdlijnen. Dan helpen we je graag.
Contact
Advies nodig bij het toepassen van deze verbeterpunten voor jouw bedrijf?
Lees meer over ons team
Of neem contact op via ons contactformulier Dan zien we elkaar binnenkort!